ShoutMix chat widget

Sunday

Jom buat biskuit raya

Dah dekat nak raya ni... biskuit raya mesti kena buat... sikit pun jadi la... janji ada...

Raya kali ni... buat 3 jenis saja... buat yang feberet saja... tu pun dah kempis poket... harga bahan-bahan semua nyer dah naik...

Aku duk pulun buat semua ni dalam masa 2 hari... bangun pagi memang lebam bijik mata...

Biskuit pertama yang aku buat... Tat nenas... satu umah duk mintak buat... memang berbaloi buat.. sebab semua orang suka makan.... jadik aku pun suka hati nak buat.... tuan yang buat memang tak makan... jemu makan hasil tangan sendiri...


Jom kiter mulakan ... bahan-bahan buat tat nenas... berselerak atas meja... bawah meja pun jugak... ada-ada jer tepung ni nak tumpah.. cesss..




Jem nenas yang siap di gelintir bulat-bulat... jem ni.. beli yang siap dah... senang kejo..




Adunan yang siap ditekap... letak jem... susun dan siap untuk dibakar... leceh tul time bakaq ni...




Mak aku punya oven... memang kecik melampau... buleh bakaq satu tray jerr... nak tu kena tunggu kat 25 minit jugak... seksa jiwa mata aku.. bila la mak aku ni nak beli yang besaq sikit! Merana jiwa anak dier...




Memang tak tidur malam la aku.... mengantuk.. tok sah cakap la... habis se mug kopi... mata masih galak mengantuk.... kena setin coke... baru segar sikit!




Tapi... mengantuk aku dibayar ngan hasil ni... tat nenas yang sudah dibakar.... semua selamat.. tak de yang hangit....




Biskuit kedua... bikuit makmur... ayah aku suka makan yang ni... kata nyer senang makan... masuk semua dalam mulut... kalu terbatuk sembur jer kat muka orang... ni alamat dier nak kena penampar free la... kalu tak caya.. cuba try


Doh yang telah siap di uli.... teknik mengelintir diperlukan sepenuh nyer... kalu rajin jadik sebesar ibu jari... kalu malas jadik lah sebesar ibu jari kaki!



Hahahaaa... adakah sebesar ibu jari kaki?



Time ni... memang makmur tu happi sangat... depa duk berguling dalam gula... kunun nyer cam main salji laa...




Hasil nyer... jadik lah makmur yang gebur dan putih melepak...



Biskuit terakhir... biskuit chips... tapi yang ni aku buat 2 version... iaitu mewakili 2 bangsa kat malaysia... satu warna keling dan satu warna cina... masyarakat majmuk katakan...


Antara bahan yang digunakan... coklat chips memang kena banyak...




Ni version keling ... bubuh serbuk koko... adunan keras sikit.. jadik boleh tenyek ngan garpu.. nampak paten garis-garis tu...



Ni yang telah siap dibakar... bapak la susah nak pastikan bakar tak hanggit... hitam sangat.. aku pun jadik konpius... dah la mata pun berat semacam jerr... jadik deria bau amat diperlukan!




Mak aku pulak... tak suka makan yang version keling tu... dier hanya suka makan yang putih jer... jadik terpaksa la buat yang version cina pulak... hai.. macam-macam..



Penat duk belek noo... mujur 3 jenis jer...

Sekian terima kasih dari chef eida

2 comments:

13may said...

fuuioyoohhh!!!!

ezo said...

pergh..
tu dia eh..

tat nenas dengan makmur kueh feveret ezo tu..
gile sedap...

raya ni dpt kunyah tat nenas banyak gile..kuih makmur lak tak berapa banyak sebab dah selamat dalam perut orang lain..
huhu...

betul kata ayah eida..
kalau terbatuk boleh sembur kat muka orang...sama kes kalau makan batang buruk..haha..