ShoutMix chat widget

Tuesday

Cuba Menipu

Pagi tadi, ada baca kat blog saudara Tomyam mengenai spam email menang loteri sejuta pound... banyak tu... memang sah jadi jutawan!

Sebenarnya, aku pun ada dapat spam email macam ni... weh! berlambak2.... boleh dikatakan, menang tiap2 hari... kalau dapat claim.. memang sah aku jadi jutawan dunia ... sebaris macam Bill Gates!

Tu, penipuan antarabangsa melalui internet... tapi yang aku nak cite sekarang, mengenai penipuan melalui sms dlm negara! Minggu lepas, aku ada terima sms... yang kononnya dari syarikat Power Root mengatakan aku menang RM 15 000... memang sah tipu hidup2!

Mana tak nyer .... beli pun tidak, tiba2 cakap menang! Kan duk iklan kat tv, macam mana caranya orang lain menang! Heee.. nak menipu saja...

Sebelum ni, pun ada terbaca.. mengenai sms menipu ni, depa guna nama syarikat besaq2, mcm petronas, shell dll... cakap menang lepas tu suruh call back... kalau nak claim duit tu.. masukkan 1000 ingit dulu sebagai proses... ni sapa yang menang? Ada jugak yang dah tertipu!!

Kalau betul nak bagi... hantaq la kat umah aku... kalau nomboq telepon boleh cari takkan alamat umah tak boleh kut? Lepas tu pos la mai... ataupun

kalau tak bagi RM 15 000 pun tak pa, alang2 dah ada nomboq telepon aku... top up la.. 100 inggit kat nomboq aku... ada berani.. lagi mau kasi?



No comments: